Sunday, September 15, 2013

supo ghima (baca: suprima)



"nak tidur tak jeneral, duk main klip pas klip pas"
#KelateKecekKL.
selok ko'o ak suko. ngahahha.

kalau di"kelantan"kan, bunyinya:
"nok tido tok jenegho, dok main klip pah klip pah"
maksudnya: tak boleh nak tidur sampai tak taw nak buat apa.

banyak sebenarnya dialek kelantan yg ak tak berapa reti nak guna.
so bila dengar orang cakap kelantan yg jenis pekat tahap dewa, memang ak gelak.
sebab cara penyampaian dia lucu kot.

tapi kalau lelaki kelantan serius pekat woi dialek kelantan dorang. haha.
tengok adik ak lah si abe.
pastu sepupu sepapat ak yg lelaki.
kalau berkumpul dengan dorang memang boleh pecah perut ak.



ni lah abe kito. jange saloh pehe. abe tu panggilan manja adik ak. 


pernah masa kawen sepupu ak kat gombak tahun 2008.
family ak semua turun kl cuma ak je yg terlepas sebab masa tu ak dah nak final exam kat matrik kuala nerang.

masa tu, hidangan makanan semuanya pakai orang catering je.
alkisahnya adik ak si abe ni nak makan tembikai tapi dia tengok kat meja makan tetamu dah habis.
so dia pergi kat orang catering tu, kononnya nak mintak tambah tembikai.
"bang, saya nak timun boleh?"
sekali orang tu bagi dia timun batang yg panjang tu.
hahahahahahhaahahha.
nak terguling ak bila teringat balik kisah ni.

kelantan, terengganu, kedah memang panggil buah tembikai tu "timun".
atau nak panjang lagi, "timun cina".
so kalau kita orang cakap nak timun cina tu maksudnya buah tembikai.
tapi kalau kita orang cakap nak timun batang tu maksudnya timun yg makan dengan nasi lemak tu lah.

sekian saja kelas bahasa kelantan kita untuk hari ni.
nak tahu lebih lanjut, kawen lah dengan ore kelate.
katanya ore kelate ni comeyy2 belako.
ehh? hahaha


*hari ni tak jadi lone ranger sebab adik ak, zura tidur rumah ak. wahh, memang laju je ak masuk dapur buat bihun tomyam sebab dah ada tukang peghabih makanan. nampak tak betapa excited nya ak masak untuk adik ak? T____T





No comments: