Saturday, February 9, 2013

empati alam berumahtangga.



si lelaki cemburu buta tak hengat dunia.
sampaikan isteri pun dikongkong.
tak boleh kerja, tak boleh keluar jumpa kawan bla, bla, dan bla lagi.

lepas dua tahun dorang kawen, baru semalam dia cerita kat ak.
bila ak dengar kisah asam geram alam perkahwinan dorang, ak dah agak benda ni memang akan jadi.
ak kenal suami dia dari kecik lagi.
kami sepupu yang hampir sebaya. dia tua 2 tahun je dari ak.
kami sama-sama membesar. memang dah masak ranum dengan perangai dia. 
cuma yang pelik, perangai crocodile dia semakin menjadi-jadi lepas kawen. ape tu?
setahu ak, masa zaman sekolah dulu takdelah pulak perangai crocodile dia timbul.
tapi baru sekarang, perangai crocodile dia nak timbul.
recessive gene ke hape?








sepupu ak dah kawen hampir dua tahun.
tapi tahun ni baru nak dapat anak.
family planning katanya.
lepas kewangan dah stabil, baru berniat nak tambah bilangan ahli keluarga katanya.
*bijak jugak planning dia. lepas tu, ade niat nak tambah satu lagi ke macam mane? rasa macam nak basuh je sepupu ak yang sorang ni. tapi dia bukan budak kecik macam dulu-dulu, zaman ak boleh sound direct je kat muka dia. sekarang, "talk to the hand" je lah.

tapi sayang, baru nak masuk 3 bulan, isteri dia keguguran.
isteri dia kata, mungkin disebabkan dia stress.
dan mungkin bukan rezeki dorang lagi.
mana lah tahu kot Allah nak bagi terus kembar, haaa terus dapat double.
siapa tahu kan?

cuma satu je yang ak pesan kat isteri dia, supaya sabar.
ak tahu sepupu ak ni kalau dia dah sayang, memang gila-gila dia sayang.
mungkin sebab sepupu ak ni muda lagi. 
lepas tu, anak pun takde lagi.
mungkin dia belum sepenuhnya dapat terima hakikat yang dia ni dah beristeri.

memang ak belum kawen.
tapi ak pun perempuan.
ak paham perasaan dia. empati orang kata.
cuba bayang, kalau suami kita mengongkong kita gila-gila tapi belakang kita, dia cari pasal dengan perempuan lain. 
bagaikan api kena jirus dengan air tahu.
kalau kau nak mengongkong tapi kau seorang yang setia, ak tak kesah.
tapi dah kalau perangai pun serupa crocodile, tak payah nak bermimpi lah nak guna kuasa diktator kau. 
berangan pun toksahhh



*kalau dah jemu dengan isteri, mengaku je lah. tak susah mana pun nak keluarkan berlian daripada mulut. lebih baik berterus terang je. lepas tu, nasib lah nak kena baling dengan pedang ke, lesung batu ke, bantal ke. tapi jujur ak kata, kalau suami nak curang sekali pun, lebih baik berterus-terang je. kalau isteri tahu daripada pihak ketiga, lagi parah nasib suami. 





3 comments:

Nurin Farhanah said...

ok....
aku tak tahu lah, sejak masuk alam dewasa ni, aku rasa sedih sangat bila kes suami curang ni

sedih sgt

Liyaa Mf said...

Kesiannya wife dea tu. Dah la dikongkong, camtu lak perangai Suami yg dea kena terima. Pastu gugur, besar gak dugaan dea tu. Nak suh dea bersabar pun, rasa macam apa sangat la suh bersabar tu ngan beban rasa yg dea perlu tanggung. Harap2 dea kuat & tabah. Harap2 husband dea tu cepat2 tersedar & appreciate wife dea. Maybe ada la masalahnya kat mana2 tu. Tp unfair la husband dea wat camtu kut :|

Hans said...

kesian wife dia