Wednesday, July 13, 2011

kotak-katik

salam.

haiwan ada perasaan ke?
kalau takde, kenapa kerbau menangis?
ye, kerbau menangis!
disaksikan oleh mata sepet ak.
bukan dengan kepala lutut ak.

fasa pertama, kelihatan seperti mata kerbau berair.
"kerbau ni nak nangis ke?" bisik hati ak.
tak mungkin.
ak tak puas hati.
ak renung mata dia dalam-dalam.
tiba-tiba, air mata dia menitik ke bumi.
erk!!

dan anak lembu juga ada yang menangis depan ak.
kenapa asyik ak je yang nampak kesedihan mereka?
mentang-mentang la jiwa ak ni lembut.
erk, lembut ke?

jujurnya, ak takut nak menganiaya haiwan.
ak takut nak pukul haiwan.
ak takut nak berkasar dengan haiwan.
kerana gayanya seperti ak permainkan makhluk ciptaan Allah.

cuba kau tenung mata haiwan dalam-dalam terutama kucing, haiwan yang paling manja.
dan kau hayati renungan dia.
kau pasti akan dapat rasa satu getaran jauh di sudut hati kau.
gayanya seolah-olah mereka sedang berkomunikasi dengan kau.
dan ak dapat rasa mereka juga ada perasaan.



tapi...
anak lembu suka pijak kaki ak.
mungkin sebab jiwa ak terlalu lembut dengan mereka.
sampaikan diri ak diperkotak-katikkan oleh mereka.
oh, tidak!

5 comments:

Far8 budak baik said...

oh tidakkk!!1
hahahahah...
mmg ar kn..sape suka
menaniyai haiwan..
rumah aku ade kucing sugarglider..
mmg manje2..mcm nk pijak je..
hahahaha

buDAK keCIK said...

wah2. ak pn xbley tgk kucing yg comel2 ni. rasa nk tenyeh2 je muka dia yg comel tu. haha

dayu_myself said...

kiter rase lembu tu sedih kot dah dpt jmpe dengn ibu susuan dia yng sudah berpsah lama..ekin kan ibu susuan..ngahahahha

Far8 budak baik said...

mmg tak pandai nk update keh
budak weh??haha =p

bz lah tu

buDAK keCIK said...

dayu: erk, ibu susuan? celah mne dtg nya susu tu? haha

far8 budak baik: oh sgt busy. ;p