Thursday, October 21, 2010

kaya?

salam.

masa: 5.15 petang
subjek: biotek teknik

lecturer: if you want to be a rich person, don't be a lecturer or scientist.


ak hidup ni semata-mata untuk kaya ke?
kalau ak kaya nanti, mesti ak ade kereta mewah, rumah besar, duit berjuta-juta.
TAPI
semua benda-benda alah ni boleh buat masuk kubur ke?
benda-benda alah ni boleh tolong ak jawab soalan munkar nakir ke?


huh.dunia akhir zaman.
kekayaan membuatkan manusia lupa diri!
mereka bangga meluncur di jalan raya dengan kereta mewah masing-masing.
mereka bangga dengan projek mereka yg mencecah jutaan ringgit malaysia.
mereka bangga dengan aset kekayaan mereka.
mereka bangga dengan pakaian mereka yg berjenama.
mereka bangga dengan rumah agam mereka.
pernah ke mereka bangga dengan ibadah mereka?

wahai manusia sekalian alam,
kekayaan korang tu datang dari mana?
kurniaan kerajaan langit ke?
memang la korang cari rezeki siang malam sampai nak mampus, sampaikan perkara yg wajib pun boleh terlupa.
TAPI korang kena sedar, kalau Allah tutup pintu rezeki korang, takde maknanya korang nak dapat rezeki yg melimpah ruah walaupun korang kerja siang malam sampai terkincit-kincit.


inilah dunia.
spesies homo sapien bertungkus lumus mengejar kekayaan siang dan malam.
jika tak kaya maka hinalah kita di sisi masyarakat.
hampes!
habis tu, kalau hina di sisi Allah takpe pulak.
kepala siku kau!
ni amek dari ajaran mana? ajaran kerajaan langit?


ak mula tersedar.
ak hidup di dunia ni kerana Allah!
hidup dan mati ak kerana Allah!
kekayaan hidup bukan matlamat ak.
tapi keredhaan dan keberkatan dariNya paling utama.


ak memang teringin nak jadi saintis sbb ak boleh selongkar kemisterian alam ni.



ak teringin nak taw camne virus yg kecik tu boleh selamba badak dia je jadi big bos dalam sel nukleus.
ak teringin nak taw camne base pair amoeba boleh LAGI BANYAK dari homo sapien sedangkan amoeba tu kecik je.
ko ingat nak tengok amoeba tu kena guna binokular je ke?
memang panjang lila vavi la bulu ketiak ko kalau nak tengok amoeba guna binokular. kihkih.


ak bertambah ghairah bila lecturer ak bukak cerita pasal gene bank.
pergh. bukan duit je yg taruk kat bank TAPI gene pun taruk kat bank!
boleh pulak lecturer ak cakap masa beliau nak buat research pasal chloroplast, beliau order dengan gene bank chloroplast tapi tyme beliau nak buat experiment dia terkezut sbb...
gene kat tangan beliau tu adalah gene dolphin! kahkah


p/s: watch out with the virus around you.

4 comments:

Bijen M. said...

Lecturer senang dekat dunia.
Kaya dekat akhirat.
Ye dok?

buDAK keCIK said...

insyaAllah...

it's-paan said...

huhuhu...
jadi saintis, nak bongkar rahsia alam.
ilmu tu Allah punya, dan kenalah berusaha..
kalau Allah tak approve, takde lah kajian kita tu berjaya...
aku nak betulkan apa yang prof cakap kat kelas.

saintis yang berjaya tu bukan disebabkan luck ke apa, tapi sebab Allah approve ilmu tu kat dia...
tu yang kajian tu berjaya..

buDAK keCIK said...

cik paan: ak sokong ko!keberkatanNya yg penting